perjantai 19. syyskuuta 2014

7. Kuumia lähteitä ja merilevää

Tänään olikin luvassa vähän erilainen "työpäivä", sillä meidän oli tarkoitus Islan kanssa lähteä parin tutkijan mukana Húsavikiin. Aamulla kävimme hakemassa vuokra-auton, uusi Nissan Qashqai, automaattivaihteinen - juu, meikäläinen ajoi vuokraamosta yliopistolle, hui! Pakkasimme tavarat ja Oddur kertoi meille, mitä tulisimme tekemään. Tarkoituksena oli kerätä vähän merilevänäytteitä ja nauttia maisemista ja olosta luonnossa. Jep, helppo homma! Oddur oli jotenkin ymmärtänyt väärin kahden tutkijan puheista ja kertonut meille, että ajaisimme (minä kuskina) näiden kahden tutkijan perässä Húsavikiin. Tutkijat, Sean ja Jóhan, olivat kuitenkin siinä uskossa, että olemme menossa yhdellä autolla, ja aiheutin pientä hämmennystä höpisemällä Seanille jotain siitä, että jännittää ettemme vaan eksy. No, ehkä hän ymmärsi jännitykseni, kun kuuli tästä sekaannuksesta. Loppupeleissä minun ei siis tarvinnut ajaa, vaan sain nauttia maisemista!

Puolessa välissä matkaa, ihan pienen koukkauksen takana, oli upea vesiputous, Goðafoss, joka on 12 metriä korkea ja 30 metriä leveä - sikäli kun Wikipediaa on uskominen. Olin ihan superinnoissani, sillä putous näytti upealta! Valitettavasti ette saa kuitenkaan kuvia putouksesta, sillä joku idiootti oli ottanut kyllä kameran mukaan, mutta jättänyt muistikortin kotiin. Siis argh voin sanoa, että ärsyttää edelleen! Toivottavasti siinä kohtaa, kun Riku tulee visitoimaan, on vielä hyvät kelit ja putouksille pääsee ajelemaan. Siellä pitää nimittäin käydä kameran kanssa! Otin kännykällä jokusia kuvia, mutta koska tänään on kuva-asiat menneet pieleen, niin en tietenkään saa niitä siirrettyä syystä x koneelle... No, joskus sitten.

Jatkoimme matkaa ja ennen kenttähommia pysähdyimme huoltoasemalle syömään hodarit (islanniksi: pylsa). Parkkeerasimme lopulta auton pikkutielle ja lähdimme lammasaitauksen läpi laskeutumaan rantaan. Olimme ajoittaneet retken laskuveden aikaan, että rannalle oikeasti edes pääsi. Sean ja Jóhan etsivät rantalouhikosta kuumia lähteitä, joista ottivat näytteitä. Kuumat lähteet oli helppo huomata vaikeakulkuisesta kivikosta, sillä ne höyrysivät. Vesi oli keskimäärin 40-asteista ja parhaimmillaan 65-asteista eli oikeasti kuumaa. Ja lähteet olivat sijoittuneet siten, että nousuveden aikaan ne jäivät varmasti veden alle, oli siis uskomatonta, miten vesi saattoi olla niin kuumaa!

Ranta oli muutenkin upean näköinen. Se oli pystysuoran kallion alapuolella ja koostui oikeastaan kalliosta irronneista lohkareista. Lohkareiden putomiseen varautuneina työskentelimme suojakypärät päässä. Matka alkoi kymmeneltä ja takaisin Akureyrissa olimme vähän neljän jälkeen. Poissaollessamme oli tulivuoren aikaansaama auer jälleen peittänyt kaupungin. Eilisten ennusteiden mukaan ilmanlaadussa olisi saattanut olla muutoksia huonompaan, mutta tänään ennusteet näyttivät paremmilta.

Olisimme saaneet Islan kanssa käyttää autoa tänään niin myöhään kuin huvittaa, mutta väsymys alkoi painaa molempia. Kävimme vähän kauempana sijaitsevassa ruokakaupassa, sillä se oli kuulemma halvempi, ennen kuin suuntasimme takaisin guesthouselle. Tovi sitten kävin palauttamassa auton. Olisi ollut kiva ajella vähän, mutta en minä sitten yksin viitsinyt lähteä mihinkään, toisella kertaa sitten.

Voitte ihailla Youtubesta löytämäni videon kautta Goðafossia eli jumalten vesiputousta. Hyvää viikonloppua!